De kus? Welke kus? De teksten van dit programma zijn grotendeels religieus, ondanks dat het programma de titel De Kus draagt. Er is dus een kus in geslopen, en we begrijpen niet hoe dat heeft kunnen gebeuren, want zijn aanwezigheid lijkt ongepast.
Het gaat hier niet, zoals sommigen misschien zouden denken, om de kus die Isaak aan Saul gaf bij diens zalving tot de eerste koning van Israël; ook niet om de kus die David aan zijn zoon Absalom gaf toen hij hem toestond terug te keren na zijn ballingschap; en zeker niet om de kus die Judas aan Jezus gaf om Hem aan de priesters van het Sanhedrin te verraden.
Op mysterieuze wijze heeft een kus zijn weg in het programma gevonden, en niemand kan verklaren hoe. Bovendien gaat het om een werkelijk sensuele kus, waarvan de ongepastheid zijn erotiek alleen maar versterkt. Voor ons leek het een spontane, bijna onschuldige handeling. Puur, zoals de eerste kus tussen Adam en Eva misschien was.
Programma
I
Johann sebastian Bach (1685-1750) Komm, Jesu komm BWV 229
Henry Purcell Hear my prayer
Arvo Pärt And I heard a voice
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Ich lasse dich nicht
II
Georg Philipp Telemann (1681-1767) Selig sind die Toten
Johannes Brahms Es ist das Heil uns kommen her op.29 I
Louis Andriessen (1939-2021) Un beau bassier
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Der Geist BWV 226
Orgel: Alessandro Pianu
Violone: Marieke Tuin
Het Amsterdams kamerkoor Ralph Sordo is een veelzijdig projectkoor, opgericht in 2001 door een groep rusteloze jongeren met een passie voor koormuziek. In de loop der jaren heeft Ralph Sordo zich ontwikkeld tot een koor met een klank die zowel solide als flexibel is. Renaissance- en barokpolyfonie vormen de kern van het repertoire.
Enrique López-Cortón
Enrique López-Cortón (La Coruña, Spanje, 1969) heeft in Nederland een reputatie opgebouwd als specialist in renaissancemuziek. Hij dirigeert ook grote koor- en orkestwerken, variërend van 18e-eeuwse klassiekers zoals de Johannespassie van Bach of het Requiem van Mozart, tot Elgars The Music Makers of Takemitsu’s My Way of Life.
Na zijn studie directie in Barcelona bij Manuel Cabero en Mireia Barrera kwam hij in 1999 naar Nederland om koordirectie te studeren aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jos Vermunt en Jos van Veldhoven, en later orkestdirectie bij Jurjen Hempel. Hij studeerde zang bij Xenia Meijer en Claron McFadden. In Tilburg was hij een leerling van Dr. Rebecca Stewart in haar programma Vroege Polyfonie en Gregoriaans.
Behalve van Ralph Sordo is hij vaste dirigent van de Amsterdamse Bachvereniging en de professionele ensembles Capella Sancta Maria en Reïna Lupa.
Toegang
Normaal: €27
Kinderen, jongeren en studenten tot 30: €17